søndag den 28. januar 2018

EVENTMARKEDSFØRINGS MANGE STJERNER

Hvem har ikke fulgt med i jagten på stjernerne?

Hvem har ikke fulgt med i jagten på stjernerne? Ikke af den slags, hvor en kikkert er nødvendig, men de stjerner som et verdenskendt fransk bildæksfirma, hvert år uddeler til de restauranter, en jury, mener laver crème de la crème.
Imens vi læser om de mange mad-stjerner vi har i vores lille land, klapper vi i vores små hænder i national stolthed, mens vi overvejer, om det er tid til at skifte til sommerdæk. Bum, slam og flere fluer med et lille spændende smæk.
Den meget eksponeret Michelinguide så dagens lys i 1900, da brødrerne Andre and Edouard Michelin ønskede at skabe en give-away guide til de få billister, der var på det tidspunkt, nok i håb om at der kom lidt flere.
Vi skal dog helt op i 30’erne, før der kom godt gang i stjernegourmetdelen af guiden, og siden har det vokset sig til den mest fantastiske markedsføring for et dækfirma. Tilfældighed, eller var de to brødre blot fantastisk dygtige marketingsfolk,  der kendte til eventmarkedsføring, før ordet fandtes?

Det rykker helt ud på plænen
Siden er der mange virksomheder der har fulgt trop og skabt spændende koncepter, der indirekte sikre synlighed for deres brand.
TV2s kanal Zulu er blandt de tv-kanaler, der gerne bruger en del af deres marketingsbudget til at skabe levende kampagner. Nøje afstemt med kanalens payoff; “Fordi vi elsker TV”, sætter de med Zulu-awards, pris på deres corebusiness, tv-verden. Helt som Michelin-guiden, har dette pris-event en levetid, der rækker langt udover eventdagen, for de har formået at skabe et koncept, der er brugerdrevet (og -afhængigt), og som meget kreativt bliver pakket ud på alle platforme og sociale medier. Dette for at kulminere den 3. april, på deres egen tv-kanal, når de kendte med deres gratis billet, valfarter op ad den røde løber, hvor pressen står på spring, for at få et par billeder til de medier, som Zulu ikke selv kan styre. Seerne, de får naturligvis glæde af den samme røde løber.
Et veltilrettelagt event, der involvere og underholder målgruppen, og som kan rulles ud på alle platforme.
Indtil 2013, gjorde Zulu awards det med omtanke og rigtigt godt. 2014, var der dog en enkelt smutter.  Med kategorien “kugodt, gik de fra den sjove og folkelige drengerøvs kanal, til den mere dumme. Jeg er da overbevist om, de selv er kloge nok, til at rette op, på den lille dummert.
Men det er langtfra det eneste event Zulu bruger deres marktingsbudget til, for hvem har ikke siddet udenfor en lun sommeraften og stirret op på Zulus’ logo, imens de venter på at en god film starter? Det er sommer, det er dejligt og Zulu sommerbio, er bare hamrende god markedsføring.
Redbull har også fanget ideen med koble oplevelser til deres brand, der går hånd i hånd med deres produkt. Vi skal ikke længere tilbage end 2012, hvor de som sponsor var med til at få 8 mill. til at stirre blindt ind på skærmen, da Felix Baumgartner hoppede ud og ind i vores skærme, imens han lydløst skreg, Reeeeddddbuuullll.
Eller var det mig der skreg, da jeg med tilbageholdt åndedrag, ventede på, om han faldt ud – eller ned. Ingen kunne være i tvivl om at Redbull stod bag, da de rød/gule farver lyste smukt på himlen.
At RedBull bar titlen sponsor, gør i dette tilfælde, ikke den store forskel, for som tilskuer til verdenshoppet, var deres sponsorat så godt (videre)udviklet, både før og efter, at det i mit hoved, var et rent RedBull hop. http://www.redbullstratos.com/blog/

Vi pusher og pull’er

I dag bliver forbrugerne pushet og eksponeret for reklame, lige så hurtigt som de kan sige klik.
Og selvom traditionel markedsføring både kan være underholdende og godt udviklet, så er der lige så meget, som blot er larm og ligegyldig information. Dette skaber en træt forbruger, der skal evne at navigere imellem støj og -larm, og konstant skal evne at forholde sig til ligegyldigheder, i en hverdag, hvor livet er meget andet end.
Eventmarkedsføring, går den modsatte vej. For med den tiltrækker vi vores målgruppe, i stedet for at pådutte dem, vores budskab. Her skaber vi de oplevelser, hvor målgruppen sidder tilbage med hele vores brandhistorie, pakket ind i den gode fornemmelse der gør, at næste gang, de står i 7/eleven naturligvis rækker ud efter Red Bull først.
Som gode reklameudviklere, skal vi lære at give med et godt (kommercielt) hjerte. For både vi og forbrugerne ved, at verden er kommerciel. Vi ved, at det kræver noget, at få noget. Så derfor, bliver vi mennesker ekstra glade, når vi en lun sommeraften, sidder i Fælledparken med en kold øl og varme venner, og ser årets film. Gratis. Selvom oplevelsen er plastret til med logoer, får vi en gave – og Zulu får en ny ven. En af den slags, der garanteret også er deres Facebookven dagen efter. For hvem vil ikke holdes opdateret om næste gratis film? Og Zulu, ja, de har fået en af de venner, der ikke kan købes.

Den lille sorte

Eventmarkedsføring virker, når det er skabt med omtanke for brand og målgruppe, og – især, når det bliver udviklet så elegant, at det både før og efter, kan pakkes ud på alle medier og platforme.
Se så er det markedsføring, der virker.
At kalde eventmarkedsføring, det nye sort, er 114 år forsent. Lad os i stedet kalde det; den lille sorte. Navngivet efter den kjole, de fleste kvinder har hængende i deres klædeskab. Kjolen, vi altid hiver frem, når der skal ske noget sjovt, og når vi ønsker ekstra opmærksomhed. Kjolen som altid virker, lige meget hvilken fest vi er til. Og med  den helt rette styling inden, er det kjolen, der tiltrække lange blikke og efterlader gode tanker, og måske, en udpakning, vi ikke sådan glemmer.
Kommunikative oplevelsesuniverser, er min lille sorte. Og den virker hver gang.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

SOCIALE MEDIER – NÅR DE GÅR AMOK

Med hovedet under armen.. I dag har jeg modtaget en pressemeddelelse fra politiets presseafdeling. Den fortæller en trist historie, der s...