søndag den 28. januar 2018

Rekrutteringsbureauer og kloge mediemennesk

Rekrutteringsbureauer og kloge mediemennesker fortæller, at kun 20% af alle ledige job i branchen, bliver opslået på jobportalerne. Resten bliver besat via netværk og rekrutteringsbureauer.

Håndteringen af over 300 ansøgninger fra ledige, er mere end mange virksomheder har ressourcer til at klare. Skal de vise sig fra den gode side, skal de først stå til rådighed for alle de ledige, der har lært, at man da ringer og spørger ind til jobbet, for at efterlade, et lille fint indtryk, der gør forskellen i bunken mellem de 299 andre. Dernæst skal de skrive en ”tak-skal-du-have-du-hører-fra-os” mail, til samtlige 300 håbefulde ansøgere.
Så bør de naturligvis læse samtlige 300 (jeg drømmer højt her) ansøgninger igennem, for at sikre sig at den gyldne nål, ikke ligger nederst i bunken af ansøgere. Og først der, begynder det sjove. Nu skal der inviteres 7 profiler ind til en snak om et job.
Først googlesøger man en smule på hver profil.
Hvilket aftryk har de sat på de medier, de måske selv skal håndtere. Når man har fundet ud af ingen af dem uploader nøgenbilleder af dem selv fra chefens skrivebord, når de for anden lørdag i træk, afholder privat fest på kontoret – så er man klar til et møde.
De syv fortjener en kaffe-times tid hver. Tid afsættes og 1, 2 eller måske 3 fra virksomheden deltager. Efter det skal der holdes et internt møde. Hvem vil vi se igen? Man vælger 3 ud. En hurtig mail og man er klar til en kaffe-times møde med de udvalgte 3 – igen.
Og først der har man sin kandidat.
Men processen, eller kald den også arbejdsbyrden, er langtfra overstået. Nu skal der ringes personligt rundt til 6 og siges, ”tak-men-nej-tak” og der skal skrives 293 ”tak-men-nej-tak” mail, før man endelig kan skrive kontrakt med sin nye medarbejder.
Inden man når at puste helt ud, er der så måske 10 ud af de 299 der ringer eller mailer og beder om en forklaring på et fravalg. Først derefter er der plads til at lave noget andet.
Christian Linhold fra Linholt & Partners, har i samarbejde med en af danmarks større a-kasser, lavet en undersøgelse, der viser, at en rekrutteringsprocess hurtigt kan koste en virksomhed kr. 120.000. Før medarbejderen er i hus, har han allerede været en dyr dreng. (undersøgelsen er fra 2012).
Indledningen var lang. Men det er rekrutteringsprocessen også. 20/80 giver nu rigtig god mening.

Push & Pull

At få mulighed for at komme i betragtning til de ledige jobs i branchen, kræver en god indsats fra den lediges side. Jobportalerne skal trævles igennem, ansøgninger skal skrives, netværket skal plejes og headhuntere skal findes. Der skal push’es.
Men man bør ikke glemme at pull’e. For at kunne løbe de 80% op, kræver mere end en god kondition. Det kræver også at ens netværk ved, hvad man kan, og at de ved det, på det helt rette tidspunkt.
Derfor bør man hver dag afsætte tid, til at vise verden, hvem man er. Som ledig, bør man se sig selv som et produkt i rækken af andre lækre produkter, der skal sælges
Helt som en god øl, der står på hylden i supermarkedet, skal man sørge for at emballagen er i orden, imaget er på plads og rygtet går forud behovet. Så når den tørstige rækker ud efter en lækker øl, er hun klar over, at det naturligvis lige er din øl, hun skal række ud efter.
Pull strategien handler i alt enkelthed om, at ”markedsføringen” af den ledige,  gerne skal gå forud for det ledige job, så man slipper for køen med de 299 andre. For den kø er alt, alt for lang.

De gratis muligheder

Et godt sted at pull’e, eller for at få det ned på den danske mediejord, tiltrække, er på de sociale medier. De er der, de er gratis – og en stor del af dit netværk er der allerede. Og det er du nok også.
Sansynligheden for, at du allerede bruger en del tid på medierne til at at surfe efter sjov, uploade billeder fra ungernes tredje fastelavnsfest, eller kommentere på venindernes fuldebilleder af dig med håret i tønden, er nok stor.
 (husk privatindstillingerne på Facebook)
Men vil du have fingrerne i de 80%, er det tid til at nedprioritere børnebillederne, klikke privatindstillingerne til, og bruge en halv time af din ledige dag, på at styrke dit brand, på de sociale medier.
Det er tid, til at charmere dit netværk med din viden og din personlighed. Det er tid til at markedsføre dig selv.

Vær klog – ikke kedelig.

At tiltrække dit næste job, betyder ikke,  at det er tid til at smide humoren i skuffen og være faglig og saglig, på den triste måde. For face it, hvem gider følge en kedelig?
Men det er tid til at bruge din humor og din personlighed, til at fortælle den gode historie om, hvem du er. hvad du kan – og at du søger. 
Så når din gamle folkeskolekammerat, skal bruge en reklamefotograf, bliver du husket for dine mange fede billeder, han har liket gennem de sidste par måneder. Og når din underbo’s kæreste, skal bruge en ny klummeskribent, så husker hun din skarpe pen – og dine mange sjove opdateringer.
Når dit næste job bliver ledigt, er der en chance for, at du bliver husket for hvem du er – og det du kan.
Medierne er mange, og hvilke medier, der skal være din platform, afhænger af dit fag – og til dels også dit temperament. Og dette emne kan uden problemer, fylde et helt indlæg alene.
Så det må du have til gode. Men du bør finde de medier, der giver mening. Du er naturligvis på mere end eet, og #copypasteerfordrengerøve, er dit nye buzzword. For du ved ved, at hvert medie har sin vinkel, sit sprog og sit netværk.
At pull’e skal ikke ende med, at folk føler sig push’et.

Et TweetTale


Første gang jeg stødte på @SandieWesth var på Twitter. Hun var sjov, flabet og havde sine meningers mod. Der røg finker af twitterfadet, på den sjove måde. Og så var hun en meget aktiv tweeper.
Sandie havde bemærket, at et par DR profiler, var begyndt at følge hende på Twitter, men det gik hun nu ikke så meget op i. Hun havde sin helt egen twitterfest. 
En dag ringede DR og spurgte om hun kom til casting. I dag er Sandie radiovært på DRMamma.
Sandie er et lille twittereventyr – og en speciel historie. For chancen for, at man ender som radiovært, fordi man er god på twitter, er nok ikke stor. Men hun er et fantastisk godt eksempel på, at ude på de sociale medier, bliver du hørt. Og du bliver husket.

The real deal.

Selvom vi taler om personlig branding af dig, og ordet markedsføring er brugt, er det vigtigt at pointere, at autencitet er vigtigt at have med i din pull-strategi. Hvis ikke det vigtigste. For hvis du ikke er dig selv, er du heller ikke dig, på dit bedste ben, og det ben er vigtigt, for at du kan give dit brand på de sociale medier, det helt rette liv.
Så har du endnu ikke været på charmeoffensiv på de sociale medier, og er det tid til at afprøve mediernes magt, så er der et par vigtige punkter, der er værd at have med på din nye sociale medie rejse;
Vær klog – ikke kedelig. Vær synlig. Vær dig selv!
Så når dit netværk har et ledigt job, så husker de dig, fordi du er meget svær at glemme.
Det er tid til at bruge medierne, til noget der giver mening. Brug dem, til at få dit næste job.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

SOCIALE MEDIER – NÅR DE GÅR AMOK

Med hovedet under armen.. I dag har jeg modtaget en pressemeddelelse fra politiets presseafdeling. Den fortæller en trist historie, der s...