søndag den 28. januar 2018

NETVÆRK ELLER CANVAS?

Onsdag fik jeg en invitation på LinkedIn om at netværke. Kvinden der inviterede mig til at netværke var coach. Det undrede mig en smule, at en coach ville være en del af mit netværk, men da jeg selv er af den overbevisning, at jo bredere et netværk, jo klogere kan jeg jo kun blive – godkendte jeg naturligvis.
Der gik præcist 4,5 time fra jeg godkendte, til jeg fik en mail, hvor hun tilbød mig sine ydelser, og en gratis prøvetime. Hun manglede bare et par billeder og et logo, og så havde hun en næsten færdig flyer.
Jeg skrev høfligt tilbage til hende, at det ikke var en måde at få et netværk, men en brandgod måde at miste et.

Sælgerens nye salgsmarker.

Hun er langtfra den eneste der har benyttet sig af muligheden for, at lave en god gang canvassalg på mig, så snart jeg har accepteret deres netværksinvitation. Jeg er blevet tilbudt alt fra gaveartikler til tryksager, til høretelefoner og, op til flere gange, at blive ”forhandler” af NUSKIN. Og her til sidst, er jeg blevet tilbudt personlig coaching.
NUSKIN forhandlerne har været de mest aktive. Jeg har ikke blot fået een henvendelse, men tre forskellige indenfor en uge. Da jeg tænkte, det måtte være pivulovligt og høre under paragraf 6 i markedsføringsloven, kontaktede jeg NUSKIN. De bekræftede mig hurtigt i, at det da ikke var deres normale salgsstrategi, men de ville undersøge sagen nærmere, og vende tilbage. Dem hørte jeg så aldrig fra igen.
Til jer der ikke kender til NUSKIN konceptet, så kalder man det et Multi Level Marketingskoncept, som minder en del om pyramidespil.

Hvis jeg kan, betyder det også at jeg må.

I fredags skrev jeg så på min LinkedIn-status;  ”En gang for alle, nej tak!” Og så nogle ord om den sidste henvendelse . Det fik så et par af mændene derinde, op på barrikaderne. Dog ingen mænd fra mit eget LinkedIn netværk, men fra een af de p.t. 82 andres, der har liket mit indlæg.
Den bedste kommentar var fra Carsten, der skrev; ”Hvorfor er det så forfærdeligt? Hvis du står i telefonbogen, må jeg så ikke ringe til dig. Hvis jeg kan finde din firmaadresse, må jeg så ikke skrive til dig.” Og så nogle ord om, at jeg da burde lade mig inspirere, i stedet for at lade mig begrænse.
Jeg forestiller mig at Carsten er sælger.
Carstens kommentar er et fint eksempel på, hvorfor jeg er ved at være en smule træt af LinkedIn.
Ifølge markedsføringsloven paragraf 6, så må du ikke sende mails med reklame/salg for øje, uden modtageren har godkendt det først. Det samme, må jeg gå ud fra, også må gælde inden på LinkedIn.
Da jeg oprettede en profil derinde, skrev jeg ingen steder et ja tak til at modtage salgsfremstød og reklamemails. Jeg skrev blot ja tak, til at modtage invitationer til at netværke – og fra alle.

Nej tak betyder nej tak.

Denne reklame/salgstendens har været stigende i min indbakke på LinkedIn, selvom jeg for længst har lavet en note om, at jeg frabeder mig denne slags henvendelser. Dette har jeg noteret under; Karinas foretrukne kontaktmåde, som er et afsnit på min profil, som jo er synligt for alle der ønsker at kontakte mig.
Men det har ikke afholdt sælgere fra virksomheder, fra at prøve at sælge mig deres produkt.
Så til alle, der har noget at sælge. Fordi du har været så privilegeret at få en ny netværksforbindelse på LinkedIn, og derved en mulighed for at maile direkte til dem, har du jo ikke fået deres tilladelse til at bruge mailen til reklame/salg. Mener jeg. Når jeg læser kommentartråden på mit indlæg, er alle dog ikke helt enige. Og det er så der vandene skiller, eller netværk brydes.
Nu kender du min indstilling til netværk og bør så overveje, om jeg er et netværk for dig.
Og inden jeg bliver lynchet for at frabede mig reklame/salgshenvendelser på LinkedIn, eller som Carsten skriver på tråden; burde grave mig ned, når jeg i hans øjne, åbenbart føler mig truet af de henvendelser jeg har fået, så vil jeg indskyde, at jeg er på LinkedIn for at netværke med mennesker, og ikke med deres virksomheder.
Ønsker jeg reklame- eller salgsmateriale fra en virksomhed, så tager jeg selv fat i dem, og beder dem fremsende det jeg har brug for.
Mit netværk er til for en helt anden grund. Det er for at vi sammen kan blive klogere og bedre.
Og skulle du være i tvivl, så afviser jeg ingen mails fra mit netværk, der ønsker min hjælp. Jeg afviser kun dem der vil misbruge den.

Værdien af et netværk.

Netværk er guld værd – også på bundlinjen. Men det sker ikke ved kold canvas og misbrug af mailadresser.
Det sker som en ekstra bonus for dig, der har givet og delt – og deltaget, uden tanke på at få igen. For du bliver husket, for det vigtige. Din viden og din vilje.
Og af dig, vil jeg gerne købe af. Når jeg har brug for det.
LinkedIn, jeg syntes du er på afveje.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Vi løser alle former for grafiske opgaver og visuel præsentation

Kompetencer Vi løser alle former for grafiske opgaver og visuel præsentation. Herunder webproduktion, grafisk design og layout, redesign ...