søndag den 28. januar 2018

MODEMAGASINETS LANGSOMME DØD

Eurowomans udvidet forårsnummer.

I fredags købte jeg Eurowomans udvidet forårsnummer. Det skulle nydes, på den der, jeg slår hjernen fra og bliver inspireret-agtige måde.
Prisen var kr. 59,95.  Så skulle det altså også være godt.
Lørdag, på ugens første rene fridag, ligger jeg mig i det varme karbad, med salt i vandet og Eurowoman i hånden, og med et lille henført suk, åbner jeg forventningsfuldt bladet.
For blot at finde ud af, at de første 34 sider var rene ANNONCESIDER. #wtfffffff
Der røg min hyggestund og min sidste rest af tillid til Eurowoman, for nu må det dælme være slut med at betale for at læse reklamer.

Fashionable reklamer

At bladre i Eurowoman, er dog ikke værre end at bladre i mange andre af de glittede danske magasiner. For de fleste modemagasiner har flere reklamer, end de har interessant læsestof. Og med muligheden for at surfe rundt blandt spændende internationale magasiner og dygtige bloggere, er det svært ikke at gøre sig klar til at begrave den danske magasinbranche.
Vi ved, det ikke er nemt at tjene penge på at udgive magasiner. Og derfor er branchen nok nødsaget til at overskride vores irritationstærskel, med alle de ligegyldige annoncer, som vi jo også ser i alle de andre magasiner. Samme 34 kedelige sider i hvert eneste magasin. Men – alt med måde.

Hvad gør den kloge moderedaktør?

Vi kommer ikke uden om at annoncer er nødvendige, for at vi ikke skal ende med at betale det dobbelte, for de samme magasiner. Og det er også fair nok, så længe de er placeret med omtanke.
Men for at undgå at vi drukner i reklamer, er det måske på tide at gøre moden mere kommerciel. Noget den i forvejen er. Men nu skal der bare tjenes penge på den.
For at holde sig i live, er magasinerne nødsaget til at konceptudvikle, på den kommercielle måde. Der skal måles og beregnes, udvikles og afprøves.
De artikler der allerede bliver skrevet om, eksempelvis,  de danske modebrands, er jo klippet sammen, som en blød amerikansk Blockbuster film, med en happy ending, og mere skarpt redigeret end egentligt skrap. Tag dog penge for dem! Vi ved jo godt, at 10 annoncerindrykninger, alligevel kan udløse en bonusartikel.
Det samme med jeres beauty, tips og tricks. Bliv dog betalt for det I omtaler. Jeg er da ligeglad, om I har fået penge fra Bioderma eller Kiehls, for at holde mig opdateret om hvilke nye produkter, der er kommet på markedet. Fordi jeres beautyredaktør lovpriser endnu en ny øjencreme, er jeg da ikke så naiv, at jeg tror på alt hvad hun siger. Jeg ønsker jo blot inspiration.
Og hvorfor ikke tage penge for jeres modeserier. Hvis de mange modebrands indser, at læserne da er ligeglade med deres annoncer, men ikke med at se deres produkter i den helt rette fede sammehæng, er der en chance for, at de ser værdien i den.
Skab events og aktiviteter, 0g brand jer som modespecialisterne, som de mange modeinteresserede piger, med god kassekredit og tasken fyldt af de rigtige kort, da gerne giver penge for at mingle med.
Kryds medier og platforme – og gennemtænk jeres placering på markedet. Tag dog penge for det I allerede gør, men gør det bare bedre.

Kommercielle muligheder.

Måske er alle mine forslag allerede afprøvet, eller måske er de blot blevet begravet inde bag en journalist’ etiske regelsæt.
Men face it, det går altså ikke den rette vej. Og i magasinbranchen, foregår der allerede ting, som journalistelever aflagde ed på, at de naturligvis aldrig ville gøre, når de engang skulle ud og revolutionere medieverdenen.
Hvis det ikke fungere, så fungere det bare ikke, og så er det tid, til at modebranchen finder en model der virker. Det er tid til at vække Tornerose med et stort rød kys, sponsoreret af Chanel. For nu skal der tjenes penge.

Min fritid er penge værd.

At putte 34 reklamesider ind i starten af et magasin, er noget enhver reklamemand med lidt psykologisk indsigt, vil kunne bekræfte er dumt gjort.
For når vi læsere ligger i vores velfortjente karbad, og først skal bladre os igennem en masse irritationssider, inden vi når noget, der tilnærmelsesvis er de kr. 59,95 værd, vi har givet for det, så har de 34 sider allerede sat en pæn dæmper på vores forventning, og så skal der mere end de samme beauty tips og tricks, som vi også kan læse i alle de andre blade, før vi næste gang, igen, peger på Eurowoman, når vi skal have en time i karbadet.
Eurowomans forårsnummer var ikke min værdifulde tid og penge værd. Sorry!
…. så længe man nævner, at omtale er købt og betalt, så bliver journalistforbundet så glade.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

SOCIALE MEDIER – NÅR DE GÅR AMOK

Med hovedet under armen.. I dag har jeg modtaget en pressemeddelelse fra politiets presseafdeling. Den fortæller en trist historie, der s...