søndag den 28. januar 2018

SELV EN KLOVN KAN UNDERHOLDE

I lørdags var jeg på Fisketorvet. En kedelig, men desværre nødvendig oplevelse, da min praktiske to-buy liste var lang.
Som storcenter opfylder Fisketorvet en families behov, for at have alt samlet under et tag.  Både til det praktiske, det nødvendige og til det lille ekstra. Så det kan være svært at gå derfra, uden at bruge penge.
Så langt så godt, for Fisketorvet.
De fleste af de butikker jeg nåede forbi på min tur rundt på torvet, overraskede mig også positivt. Salgspersonalet i butikkerne var næsten alle smilende, nærværende og meget hjælpsomme.
Så langt så endnu bedre, for Fisketorvet.
Så jeg fik købt det jeg kom for, men kun en meget lille smule mere.
For jeg blev ikke så længe som jeg kunne. For Fisketorvet viste sig, at være lige så uinspirerende som storcentres generelle rygte. Stemningen var ligegyldig, og der foregik intet, udover det jeg selv skabte ved at smide penge på disken.
For hverken det store torv eller de mange gange, bød på så meget som en enkelt inspirerende smagsprøve, fra nogen af de butikker, der er at finde i centret. Så den inspiration man får, er den man selv søger. Og hvad nu, hvis man ikke søger noget, der ikke står på listen?
Events = Inspiration = Vi satser på mersalg
Når en kunde træder ind på Fisketorvet, har de ofte en to-buy-liste med i hånden. De skal have maling i Silvan, leverpostej i Føtex og et par af de stribede i Matas. Far skal have nye løbesko i Stadium, mor, en ny Ipad hos Humac, teenagepigen MÅ BARE FORBI MONKI – og den 7årige, skal have den is, der blev lokket med, før han overhovedet tog med.
Indkøbssedlen er skrevet og den følges,  og det skal gå hurtigt. For hvem gider, at være i et storcenter på en solskinsdag?
Og netop det, er den udfordring mange centre (også) har.

Alt under mange tage

I (Stor)København er der mange storcentre, der slås om de samme kunder. Der er Fields og Fisketorvet, Frederiksberg-centret og Amager-centret og så er der Spinderiet. De helt samme kunder ønsker Magasin du Nord på Kgs.Nytorv også at få fingrerne i. Og blot 12 km væk fra kernen af K, trækker Lyngby Centret, med alt under et tag.
Hvem der ender som vinder af lørdagens kunder, afhænger af 3 vigtige ting.  Logistik og praktik, udvalget af butikker og varer, og så den marketingskampagne, der øger kendskabsgraden og sikrer, at centret er top-up-mind hos kunden.
Disse 3 ting, kan sikre en førstegangskunde for et godt storcenter.
#logistik #udvalg #marketingskampagne 
Men for at få kunden til at komme igen, er ovenstående ikke altid nok. Der kræver kunden det 4, og det lille ekstra, som gør den store forskel, for den fornemmelse kunderne går ud med når de forlader centret. En fornemmelse skabt af de oplevelser som centrerne skaber, og som derved skaber – et spændende center.
#events
Så for de storcentre der ikke allerede har gjort det, så er det tid til at kigge på marketingsbudgettet og få flyttet eventposten lidt længere op på listen af kommunikationsværktøjer. Så langt oppe, at man sjældent glemmer, at skabe de små og store oplevelser for de kunder der er i centret. En investering, der skaber  loyale kunder – og i sidste ende,  mersalg.
Oplevelser og events skaber ikke et ekstra behov, de inspirere til et.
Så når man en solrig lørdag i påsken, sætter fødderne i et storcenter, så skal man have en rigtig god grund til at blive lidt længere – og bruge flere penge. Den grund, skal centret skabe.
Og det var lige der, Fisketorvet fejlede, katastrofalt, den lørdag i påsken.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

SOCIALE MEDIER – NÅR DE GÅR AMOK

Med hovedet under armen.. I dag har jeg modtaget en pressemeddelelse fra politiets presseafdeling. Den fortæller en trist historie, der s...